Topplocksverkstans Logga

Jag (Ronnie webmastern) har skaffat mig en CRF 450 cross. Eftersom säljaren inte visste hur länge motorn gått så beslöt jag mig för att gå igenom den. Jag renoverade hela motorn och passade då även på att få toppen portad av Erland.
Innan jag började sattes crossen upp i bromsbänk. Effekten på bakhjulet 51 Hk.
Toppen avplockad och Erland tar sig en titt på de klumpiga styrningarna i avgasportarna.
Bilder på avgas.
Bilder på avgas portad.
Bilder på insug.
Bilder på insug portad och plastad.
Portningen och plastningen av toppen gav nästan 54 hk på bakhjulet som man kan se av bromspappret här till vänster.


Erland har gjort en CRF topp till en crosskart. Den ska gärna lämna så mycket effekt som möjligt och har mycket bättre drivhjulsgrepp än en cross mc.
Efter flödestest av de här insugningskanalerna visade det sig att de stallade vid ett lyft över 12 mm. Det innebär att flödet inte ökar mer. Efter gashastighetsmätning med probe i insug så visade det sig att gashastigheten i inloppet var alldeles för hög. Hastigheten här ska ligga mellan 260 och 300 fot per sekund om man flödar toppen med 28 tum vattenpelare. Så det blev till att slipa om. Speciellt svängen in i den ena kanalen fick rätas upp. Inloppet gjordes större, kanalerna ner till ventilerna breddades, och golvet fick plastas upp. Den här motorn ska till att börja med ha original förgasare som bara är 40mm. Den här toppen har 38-32 mm ventiler. Storleken i grytan under insugningsventilerna är 33 mm och lägger man ihop deras area motsvarar det ett hål på 46,7 mm. Normalt brukar inloppet i toppen vara minst lika stort som storleken under insug, därav den för höga gashastigheten. På den här motorn kommer förgasaren att fungera som en restriktor på höga varv. Efter modifiering fortsätter flödet att öka på alla lyft men gashastigheten in ligger fortfarande för högt på 322 fot per sekund vid max lyft 10 mm. Nåt att tänka på tills nästa topp. Nedan bilder på de modifierade insugningskanalerna.

 

 

CRF 450 Flödesdiagram
Lyft
Insug portad och plastad bakom styrningen. Insug som ovan plus bredare port och plastat golv.
Avgas



2
76.6
78.6
63.3
4
146.3
147.3
123.2
6
212.5
211.4
169.3
8
253.4
259.4
192.5
10
275.4
281.3
205.3
12
271.7
293.4
212.5
14
274.6
303.6
215.7
       

Till toppen

Tillbaka till tekniksidan