För väldigt många år sen byggde jag en flödesbänk.
Detta är flödesbänkens U-manometrar. Den högra visar tryckskillnaden mellan plenumet och atmosfären. Den vänstra används för att proba kanaler, dvs. mäta gashastigheten. |
Detta är själva flödesmanometern. Här använder man en lutande skala för bättre mätnogranhet. Denna manometer visar skillnaden mellan det statiska och det dynamiska trycket i teströret. |
Så här ser ett pitotrör ut. Denna modellen mäter det statiska och dynamiska trycket i samma probe och kallas för Prandtlrör. |
Bilden visar hur teströret med prober ser ut inuti. Om man nu tar formeln och sätter in sina värden kan man få reda på gashastigheten i centrum av teströret. Detta är en stor och jobbig formel så för att förenkla bryter jag ut allt som inte är en variabel ur formlen. Dessutom passar jag på att ändra så att jag kan sätta in mm istället för pascal i Pv och omvandlar till cfm.
|
Även om ett högt flöde är viktigt för att få ut effekt ur en motor så är gashastighastigheten och flödesgradienten viktigare. Gashastigheten i insugningskanalen beror väldigt mycket på hur kanalen svänger. Ett enkelt sätt att få reda på rätt hastighet är att flöda en liknande topp som den man håller på med och som man vet fungerar bra och sedan räkna ut gashastigheten på den. Det gör man med denna enkla formel: Flöde vid 28" vattenpelare x 2.4 / Kanalarean i kvadrattum. Denna formel ger hastigheten i fot per sekund. På en tvåventils topp ska minsta kanalarean vara vid ventilsätet eller så nära ventilsätet som möjligt. På de fyrventilstoppar jag undersökt så är minsta kanalarean precis innan svängen ner mot ventilen. Ett bra riktvärde på en tvåventilstopp är att inte överskrida 320 fot per sekund i insugningskanalen. Detta är medelhastigheten mätt med flödet från flödesbänken dividerat med kanalens area. Med proben kan man kolla hastighetsgradienten. Idealiskt sett skulle hastigeheten vara den samma i hela kanalen men så ser inte verkligheten ut. Ju jämnare man kan få hastighetsgradienten destu mindre blir risken för bränsleutfall och flödesseperation. Det gäller att göra svängarna i kanalerna så långa och så mjuka som möjligt och att inte ha några abrubta area förändringar. En rund eller en oval kanal är bättre än en rektangulär. På min sida om fyrtaktsteknik ska jag analysera lite olika toppar som jag får in. Man kan jämföra flöden vid olika tryckskillnader genom att multiplicera eller dividera med roten ur tryckskillnaderna. Om man har en flödesbänk som klarar höga tryckskillnader kan man testa kanalerna vid olika undertryck och jämföra flödena mot roten ur tryckskillnaderna. Ett perfekt rör flödar som roten ur tryckskillnaden oavsett tryckskillnaden. I insugningskanalen på en motor i drift kan det bli upp till 125" vattenpelare i tryckskillnad. Om flödet minskar i förhållande till tryckskillnaden vid ökat testtryck så beror det på flödesseparation i kanalen. Då gäller det att hitta punkten i kanalen där luften släpper. Modifieringar som flyttar separationen till en högre tryckskillnad ökar effekten. |
Bilderna nedan visar Ulf Enkvists egentillverkade flödesbänk. |
||||
Här hittade jag en intressant länk till en ventil som man kan mäta flödesdistrubitionen runt ventil sätet med. Det lilla hålet i tallrikens tätningsyta är genom en ihålig ventilstjälk förbundet med pitotrörets ena uttag. Fungerade väldigt bra och gav en stark signal. |
Om du vill läsa mer om flödesbänkar så gå in på tractorsport.com
Jag kommer att lägga ut praktiska exempel hämtade från min egen flödesbänk efter hand.