Bilden överst till vänster visar insugningskanalens olika zoner. |
||
När man ska tillverka ett insug så behöver man beräkna längden och arean på kanalen. För att beräkna insugslängden vid olika reflektionspulser kan man använda formeln nedan. En sådan här beräkning ger en grund som man måste finjustera i bromsbänk för att få ut max effekt. En beräkning är dock mycket bättre än en gissning. Innan man börjar räkna måste man bestämma sitt varvtalsregister. En offroad bil tex. har helt andra krav än en dragracing bil. Ett avstämt insug ger en tryckökning vid insugsventilen vid ett bestämt varvtal men även en tryckminskning vid andra varvtal. Man kan inte ha sin kaka och äta den också. |
|
Den optimala insugningslängden beräknas med formeln: |
Det finns en uppsjö med andra formler att beräkna insugningslängden med. Här är en från David Vizards bok How To Build Horsepower vol 2. För en Volvo motor med Weber förgasare, kam med 300 graders duration och max effekt vid 6500 varv ser beräkningen ut såhär för 2:a pulsen.
Här är en länk till en ljudhastighets kalkylator: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu |
Dessa bilder från en CFD beräkning visar vad som händer med insugsreflektionen vid tre olika kanalutföranden. Den skarpa kanten och den enkla radien på bilderna till vänster förlorar en massa energi vid reflektionen. Den eliptiska tratten till höger förlorar minimalt med energi och reflektionen blir starkare. |
Även om CFD beräkningen visar att en eliptisk tratt skulle vara bäst så verkar det sitta trattar med betydligt mindre radie på racingmotorer. Detta kan bero på att tratten för det mesta konar ända ut till radien. Till ett tunnelraminsug med förgasare så ska man inte ha större radie än 5/8 tum eller 16mm enligt Amerikanska motorbyggare. Bilderna nedanför visar en av Ferraris F1 motorer från 2004. |
|||
Bilderna nedan visar insuget från en prostock truck 358" motor. Denna motor lämnar runt 950 Hp vid 9500 RPM. Lägg märke till hur liten radien ut i plenumet är. Här står lite om trattar till motorcyklar som de har testat på bromsbänk www.factorypro.com |
|||