Jag har ändrat så mycket på min Zündapp så det är dags för en uppdatering. Efter racet i Landskrona 2006-05-13 var toppen ändå av och då passade jag på att renovera (byta kolvring) och porta lite mer. Ebbe på Ebos körde upp mina huvudöverströmnings kanaler både uppåt och mot avgas. Jag körde upp boost kanalerna och förstorade överströmnings kanalerna från vevhus sidan. Avgasporten fick sig en liten tillputsning också. Jag gjorde knappt någon fasning alls mot cylindern. Jag använde mig av ett 0.1mm:s bladmått för att mäta duration eftersom det är så stora fasningar på avgas och insug. Jag stoppar in bladmåttet vinkelrät i kanalen och drar kolven mot det. Avgas durationen är 200°, huvudöverströmnings och boost kanal håller 131°. Sekundär överströmmaren håller 128° och insug håller 185°. Söndagen den 21/5 var jag hos Darko och bromsade. Förra gången hade jag 16.2 Hp på bakhjulet och denna gången kom vi upp i 18.71 Hp vid 11950 rpm. Detta är SAE hästar. I DIN blir det 18.95 Hk på bakhjulet och 21.39 Hk i motorn. Vridet är 12.86 Nm vid 11250 rpm. Det blir 322 literhästar. Vi bromsade även Mats Stefanssons moped i kortbane utförande och jag håller nu på att trimma den för 201 m. För att se hur mycket effekt modifieringar ger ska jag i fortsättningen alltid bromsa med ny kolvring. Onsdagen den 24/5 bromsade jag mopeden igen med bara en liten förändring. Expansionskammaren gick inte ända upp mot cylinderflänsen så jag svarvade en distans som jag lade i anslutningen. Resultatet blev 18.99 Hp på bakhjulet, en ökning på 0.28 Hp.
Darko bromsar alla typer av motorcyklar och kan nås på 0413-16994. |
Darko är tunn som inte vågar hålla stumt förbi max effekt.
|
18.99 HP
(SAE J1349)
på bakhjulet.
|