Bilderna nedan visar avgutningar av 16V toppen. Om man tittar på bilden av standardtoppen i genomskärning så finns det en vattenkanal ganska nära korta radien. Nästa gång jag gör en sådan här topp ska jag slipa upp under sätet och delvis fylla igen vattenkanalen. Bild 3 visar insug och jag vill räta upp svängen vid korta radien. Detta går inte utan att vattenkanalen förminskas med svets. |
Nedan lite Pipemax beräkningar på Volvo motorn. Med 2.4 liters slagvolym hamnar maxeffekten någonstans runt 320 hp vid 8600 RPM. Lämpliga kamvärden för rallycross: 306 107 14,5 5-6,0ot in & ut 290 107 11.0 3,8ot. |
Flödesvärden vid 28" vattenpelare med ett rör på avgasporten vid flödning. 39 mm insug och 33 mm avgasventiler. Nästa topp får mindre avgasventiler, jag kopierade Mercedes evo storlekar till denna. |
Lyft mm |
Insug |
Avgas |
|
2 |
73 |
73 |
|
4 |
134.5 |
158 |
|
6 |
195 |
224 |
|
8 |
247 |
270 |
|
10 |
287 |
291 |
|
12 |
311 |
300 |
|
14 |
322 |
302 |
|
16 |
334 |
||