Topplocksverkstans Logga

 

Bilderna nedan visar avgutningar av 16V toppen. Om man tittar på bilden av standardtoppen i genomskärning så finns det en vattenkanal ganska nära korta radien. Nästa gång jag gör en sådan här topp ska jag slipa upp under sätet och delvis fylla igen vattenkanalen. Bild 3 visar insug och jag vill räta upp svängen vid korta radien. Detta går inte utan att vattenkanalen förminskas med svets.

 

Nedan lite Pipemax beräkningar på Volvo motorn. Med 2.4 liters slagvolym hamnar maxeffekten någonstans runt 320 hp vid 8600 RPM. Lämpliga kamvärden för rallycross: 306 107 14,5 5-6,0ot in & ut 290 107 11.0 3,8ot.

Flödesvärden vid 28" vattenpelare med ett rör på avgasporten vid flödning. 39 mm insug och 33 mm avgasventiler.
Nästa topp får mindre avgasventiler, jag kopierade Mercedes evo storlekar till denna.
     
Lyft mm
Insug
Avgas
2
73
73
4
134.5
158
6
195
224
8
247
270
10
287
291
12
311
300
14
322
302
16
334
 
 

Tillbaka till Topplockssidan