Föregående sida. |
Precis som med insug så är det viktigt att bestämma längd och diameter på avgassystemet. Avgassystemet är mer komplicerat än insugningssystemet pga. variationer i tryck och temperatur mellan kompressionspulsen och expansionspulsen. Det tar expansionspulsen nästan 5 ggr så lång tid att återvända till avgasventilen som det tar för kompressionspulsen att nå sekundärröret. Detta beror på att den utgående tryckpulsen har både ljudets hastighets plus hastigheten i avgasporten och grenröret. När pulsen sen ska återvända måste den gå mot gashastigheten. Tryckpulserna i avgassystemet ökar också hastigheten utåt både när pulsen går ut och när den går in. Reflektionen i sig tar också tid. Detta gör att precis som på insugs sidan så är avgaslängden beroende av arean, ett grövre rör måste vara kortare än ett tunnare för att stämma av på samma varvtal. När man designar ett avgassystem så är målet att minska insugningssvackorna och förstärka insugningspulserna. Medelavgastemperaturen fås genom att mäta temperaturen mitt mellan avgasventilen och sekundärröret. Det är inte lika enkelt att beräkna ett avgassystem som ett insugningssystem eftersom avgasformeln är beroende av amplituden på kompressions och expansionsvågorna i avgassystemet. Amplituden på dessa vågor är beroende av motorns BMEP, motorns medeltryck och också på förhållandet mellan grytan under avgasventilens och primärrörets storlek. Bäst är att göra en beräkning som man sätter in i ett simulationsprogram typ Dynomation och sen ändra längderna åt bägge hållen.
Sekundärrörslängden = sekundärröravstämningsfaktorn (900000) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273) / antal cylindrar x varvtalet som sekundärröret ska stämmas av till.
|
|||
Föregående sida. |