1. Överlapp, Insug och avgas är öppna samtidigt. Strax innan insugsventilen öppnar återvänder avgas undertrycksvåg och drar igång flödet även om kolven i princip står still vid TDC. När kolven börjar att röra sig nedåt tar det en stund för gasen i insugskanalen att reagera eftersom den har massa. Pga. denna masströghet drar kolven ett kraftigt undertryck i cylindern. |
2. Gasen i insugskanalen accelereras och trycket slutar att sjunka. Gasens hastighet ökar och trycket i cylindern vänder uppåt igen. |
3. Gasflödet når sin maxhastighet något efter att kolven har gjort det och fortsätter att strömma in med efterhand sjunkande hastighet. |
4. Även om kolven stannade och vände uppåt igen vid BDC så fortsätter gasen att strömma in med minskande hastighet till strax innan insugsventilen stänger. |
Rätt area i insugskanalen är viktigt. I diagrammet ovan så visas vad som händer om areor och längder är rätt. I de två diagrammen nedan har samma motor först fått en för stor och sedan en för liten minsta area. Lägg märke till vad som händer med trycket vid insugsventilen framför allt vid överlapp och att även trycket vid avgasventilen ändras pga. det minskade massflödet. |
Gör man kanalen för stor så är det lätt att dra igång flödet och allt fungerar relativt bra fram till en bit innan BDC. Problemet är att gashastigheten blir för låg och de inströmmande gaserna får för lite kinetisk energi. Detta gör att den inströmmande gasen tappar hastighet för tidigt och cylinderfyllningen minskar ner mot samt efter BDC. Detta innebär att man kan få reversion, dvs. att gaserna vänder och strömmar tillbaka upp i insuget innan insugsventilen stänger. Förutom trycket under överlapp så syns det ingen större skillnad mellan de två övre diagrammen på insug. Trots detta visar programmet en effekt skillnad på 15 %. Lägg också märke till att pulstuningen inte stämmer längre. |
Gör man däremot kanalen för liten så fördröjer man accelerationen av gasen och gasens maxhastighet kommer senare. Detta innebär att när man väl har fått igång gasmassan i insuget så har kolvens hastighet redan börjat minska. Eftersom det är kolvens hastighet som ska ge den inströmmande gasen sin hastighet innebär en för sen igångsättning av flödet att gasen missar att ta del av hela pumpslaget och framför allt när kolven gick som snabbast. Resultatet i detta fall blir att en mindre mängd gas med lägre tryck sätts i rörelse utan att den kinetiska energin ökar och man kan inte kompensera genom att stänga insugningsventilen senare. |
Alla mått när det gäller borr och slag är i mm. Ventilmedelgashastigheten är gashastigheten beräknad på ventilens area. Kanalmedelgashastigheten är gashastigheten beräknad på kanalens minsta area. |
Som utgångspunkt för medelgashastigheter genom motorns insugningssystem använder jag ett detaljerat SAE papper som beskriver en FO110 3.0L V10 Ilmor-Mercedes Benz Formel-1 motor. (SAE 2002-01-3359) Denna beräkning lämpar sig för insugningskanaler med separata spjäll av butterfly typ. |
För att beräkna gashastigheten i ett insug med ett eller flera spjäll innan plenumet är nedanstående hastigheter en bra utgångspunkt. |
Pro Stock motorns gashastigheter vid olika punkter med hänsyn till VE. | |
Uppe vid plenumet under radien överst i kanalen: Insugningskanalen vid flänsen mot insuget: Strypningen under ventilen: Förbi insugsventilen: Insugsventilarea i förhållande till borr: Kolvmedelhastigheten vid varvtalet för max effekt: |
84,5 m/s 121.5 m/s 142 m/s 122,8 m/s 28,79 %. 28,96 m/s |