Föregående sida. |
Eftersom det är enklast att testa och utveckla på en encylindrig motor så börjar jag med trimning av en 125cc "kinacross". Jag har portat några toppar och fått lite feedback på hur motorerna har fungerat. När det gäller bottendelen av motorn så har vi monterat innerotortändning och på andra sidan vevaxeln har vi lättat oljeutkastaren. Vissa motorer har kopplingen direkt på vevaxeln men de har jag inte sysslat med än. Kopplingen har börjat slira vid högre effektutag men det finns kit med fler lameller och hårdare kopplingsfjädrar. Den kamaxel vi har använt är en som Josun har testat fram och det ska vara en av de bästa på marknaden. Jag kan direkt säga att jag vill ha mer insugningslyft och jag får se om det går att få fram en specialtillverkad kamaxel längre fram. Dessa motorer ska användas till att köra cross och motard med vilket gör att det krävs ett brett effektregister. |
Diagrammet till vänster visar flödesvärdena från en Lifan topp med 27-23mm ventiler standard och portad. Diagrammet till höger är från Ebos bromsning av Mats Törnwalls Fiddy. Denna motor har fortfarande standard kompression på 9:1. Josun har med en av mina toppar fått ut 16.4 Hk. Även han har bromsat hos Ebos. |
Till vänster är bromsdiagrammet från den svetsade Fiddy toppen. Tyvärr blev topparna för mjuka av svetsningen så sätena lossnar efter ett tag. Ska man svetsa så måste man tydligen härda om topparna. Josun har tagit hem lite kolvar som ger högre komp istället. Jag har lyckats att få lika mycket effekt med ett standard förbränningsrum. Det som måste till för att få ut mer effekt är en kam med mera lyft. |
Till vänster är bromspapperna på Marcus 119cc Daytona motor. Vi provade två olika insugningslängder, 208 och 240mm samt två olika avgasrör. Ett grövre och längre samt ett kortare med mindre diameter. Bäst kombination var det långa insuget tillsammans med det korta röret. På bilden till höger kan ni se hur det brukar gå för Marcus på tävlingarna. Bilden är från en tävling i Österrike. På senaste tävlingen i Belgien blev team PitPro etta och tvåa med Marcus motorer. Ni når Marcus på: Motorhuset Pero. |
Föregående sida. |
Fortsättning följer...