Till varje kamaxel medföljer det ett kamkort som talar om hur kamaxeln ska stå när den är grundjusterad. Följer det inte med ett kamkort till din nya kamaxel så är det ingen seriös firma som har sålt den. Det är dock inte nödvändigt med ett kamkort eftersom man kan mäta upp kamaxeln själv men det är alltid kul att se hur bra de angivna värdena stämmer mot verkligheten. Kamaxelinställningen i Oldsmobile DRCE motorn som är modell är 20° fel och då går det inte så bra som ni ska få se längre ner. Eftersom kamaxlar kan vara asymetriskt slipade och för att få bättre mätnogranhet mäter jag durationen vid 0.050" lyftarlyft, det är 1.27 mm och är Amerikansk standard. Insugningsnocken på DRCE motorn öppnade till 0.050" 7° före TDC och stängde ner till 0.050" 97° efter BDC. För att räkna ut när maxlyft inträffar, "Intake lobe centerline" som det heter på Amerikanska tar man 180° plus graderna efter BDC minus graderna före TDC och delar summan med två. 180 + 97 - 7 / 2 = 135. Kamaxeln till DRCE motorn ska ha 112 - 116 grader i intake lobe centerline så det är 20° fel. Avgasnocken mäts på samma sätt men här blir det grader före BDC och grader efter TDC. Exhaust lobe centerline beräknas med 180° plus graderna före BDC minus graderna efter TDC dividerat med två. Nu har du intake och exhaust lobe centerline. För att räkna ut lobseparationen lägg ihop intake och exhaust lobe centerline och dividera med två. Om ni tittar på kamkortet ovan så har den kamaxeln 284° in och 292° ut vid 0.050" lyftarlyft. Denna kamaxeln har intake lobe centerline, exhaust lobe centerline och lobeseparation som alla är på 110°. Om man förställer kamaxeln 4° så blir intake lobe centerline 106°, exhaust lobe centerline 114° och lobseparationen är fortfarande 110°. Europeiska och Japanska motorer med överliggande kamaxlar brukar istället ha angivet hur mycket insug respektive avgas lyfter vid TDC. Då mäter man in TDC med hjälp av en stoppskruv genom tändstiftshålet. Sen ställer man motorn på TDC vid överlapp för den cylindern, lossar justeringen för kamdrevet eller kamdreven och drar runt kamaxeln / kamaxlarna till de angivna lyften. Glöm inte spänna skruvarna. Även om man har ett kamkort med grader så kan man ställa motorn på gradtalet kamaxeln ska stå på vid 0.050", lossa justeringen för kamdrevet och vrida kamaxeln tills man får 0.050" lyftarlyft. Efter att ha låst skruvarna dras motorn runt och mäts upp som det står beskrivet ovan. |