Topplocksverkstans Logga

Eftersom den nya kamaxeln är slipad för mer lyft innebär det att den har 3 mm mindre bascirkel. Med andra ord innebär det att ventilmekanismen kommer för högt upp. Även om det går att skruva ner justeringarna till vipporna så blir vinkeln fel i förhållandena mellan stöstång och ventiltopp som man kan se på bilderna. Justerar man ner inställningsskruvarna går det men man sliter onormalt mycket på ventiltoppen, vipporna och vipparmsaxeln.

Ventilmekanismen monteras isär och fräses ner 1.5 mm på anliggningsytan mot toppen.

Bilden till vänster ventilmekanismen nerfräst 1.5 mm och ihopmonterad. Bilden till höger ventilmekanismen monterad på toppen där ser man tydligt vinkeln förbättrad och endast en minimal justering behövdes av ventilspelet. Angående ventilspelet så finns det folk som påstår att på en motor med trimkam ska man ha mer ventilspel, detta stämmer inte. Rätt ventilspel är viktigt för att erhålla minimal förslitning av lyfttare och kamaxel, spelet ska vara 0.35 mm på insug och 0.40mm på avgas. Man kan få snabbare acceleration på ventilöppning och stängning med mera spel men på bekostnad av delarnas livslängd.

Här har jag provmonterat den nya oljepumpen.

Jag har lagt den gamla pumpen brevid den nya här igen bara för att man ska kunna se skillnaden på dom. Den nya pumpen till höger har större pumphus och är mycket grövre. De levererar samma oljetryck men den nya klarar av ett högre oljeflöde. Detta bara för att jag ska vara säker på att oljan räckert till extra komponenter så som tex turbon.

Till vänster ser man orginal anslutningsfläns för pickupen och bilden till höger är den nya flänsen till den nya pumpen.
Här provmonterar jag först pickupen med den nya flänsen. Motorn maskerades ordentligt invändigt innan jag punktade fast pickupröret i flänsen. Efteråt monterades pickupen av och migsvetsades. Bilden till höger är allt monterat och klart.

 

Fortsättning följer...

Nästa

 
Maila Ronnie Niehoff
 

 
Tillbaka till tekniksidan
 

Till toppen